Návod na seřízení karburátoru Jikov

05.08.2011 16:10

 

  1. Hladina paliva v plovákové komoře
    U typů 550, 555 a 05 je u karburátorů hladina v plovákové komoře pevně daná a nenastavuje se. U karburátoru Jikov 2917 PSb, který se používal u typů 20, 21 a 23 se hladina nastavuje přihnutím plíšku, který zavírá palivový ventil. Přihnutím plíšku dolů se hladina sníží, přihnutím nahoru zvýší. Jaká je však správná výška hladiny? Zavřete plovákovou komoru, pusťte benzín do hadičky. Až benzín přestane téct (ventil se zavře), tak vypněte přívod benzínu. Otevřete plovákovou komoru a tenkým šroubovákem ponořte plovák až na dno. Hladina by měla lícovat s vrškem plováku (viz obrázek).

    Víčko plovákové komory Hladina paliva v plovákové komoře

    Obr 1. Plíšek kterým se šteluje hladina.

    Obr 2. Správná výška hladiny.

  2. Bohatost směsi
    Bohatost směsi znamená v jakém poměru se bude směs vzduchu a benzínu mísit. Bohatá směs znamená hodně benzínu a málo vzduchu, chudá směs málo benzínu a hodně vzduchu. Bohatost se nastavuje přesouváním zajišťovacího plíšku na jehle (v šoupátku). Na jehle jsou 4 zářezy (u nových jehel pouze 3) a plíšek bývá v jednom z nich. Pokud je plíšek v horním zářezu, tak je směs chudá, pokud v dolním zářezu, tak je směs bohatá. Pro běžný provoz má být plíšek v 2. zářezu shora (jestliže je motor po výbrusu a má najeto míň jak 1500 km, tak má být plíšek na 3. zářezu shora).

    Šoupátko karburátoru Jikov 2917 PSb Jehla karburátoru Jikov 2917 PSbJehla s plíškem karburátoru Jikov 2917 Psb

    Obr 3. Šoupátko s jehlou nasazené na lanku.

    Obr 4. Plíšek nasazený na jehle.

    Obr 5. Plíšek a jehla zvlášť.

  3. Vůle lanka
    Velkou vůli plynového lanka (bowdenu) poznáte při otáčení plynovou rukojetí. Plynová rukojeť má volný chod bez odporu a bez vlivu na motor. Tato vůle se musí minimalizovat, ne ale úplně, pak by byl plyn pořád trochu přidaný a nešel by dobře nastavit volnoběh. K odstranění vůle slouží dutý šroubek na vršku karburátoru.

    Karburátoru Jikov 2917 Psb - pohled zprava

    Obr 6. Šroub ve vršku karburátoru pro napnutí plynového lanka.

  4. Volnoběžné otáčky
    Volnoběh se nastavuje na motoru ohřátém na provozní teplotu! Nastavuje se šroubkem který je mezi tryskami a na kterém je pružinka. Utahováním šroubku se otáčky zvyšují, povolováním snižují. Správný volnoběh se snažte naštelovat co nejnižší, ale ne takový aby motor chcípal nebo byl na pokraji chcípnutí.

    Karburátoru Jikov 2917 Psb - pohled zleva
    Obr 7. Šroubkem mezi tryskami se nastavuje volnoběh.